Hvordan tar du i mot nye kollegaer?

Det å ha gode rutiner for å ønske nyansatte velkommen, er så mye mer enn en felles lunsj og en Powerpointpresentasjon av bedriftens visjon. Onboardingsprosessen kan faktisk begynne i det ansettelseskontrakten er signert, og på denne måten vil ditt nye kollega føle seg både forberedt og ivaretatt allerede lenge før første arbeidsdag.

En moderne onboardingsløsning forbereder din nye kollega på en karriere hos deg, blant annet ved å svare på alt det hen lurer på; når og hvor skal jeg møte opp? Får jeg en fadder, og hvem blir i så fall dette? Hvem kan jeg stille praktiske spørsmål? Hvor kan jeg hente pc-en min, og får jeg ny mobiltelefon? Må jeg kjøpe denne selv og få beløpet refundert, eller får jeg utdelt en når jeg kommer på jobb? Og hvordan blir det egentlig med dette sim-kortet?

I tillegg kan du planlegge for første arbeidsdag ved å avtale møter, anbefale hvilke personer din nye kollega bør snakke med og bestille alt av relevant utstyr. Du gir også din nye kollega tilgang til å delta på ulike kurs, og å lese seg opp på det du mener er nødvendig for å få en så god start som overhodet mulig.

Høres bra ut ikke sant?